Oferta naukowo-badawcza
Oferowane obszary współpracy:
- modelowanie aerodynamiki - przemysł energetyczny, lotniczy i motoryzacyjny
- modelowanie procesów spalania - przemysł energetyczny, lotniczy i motoryzacyjny
- modelowanie matematyczne obiegów cieplnych - przedsiębiorstwa energetyczne
- modelowanie przepływu zawiesin włóknistych - przemysł maszyn do produkcji i recyklingu papieru
- modelowanie aerodynamiki budowli i dyspersji zanieczyszczeń - budownictwo, administracja miasta, regionu,
- badania i ekspertyzy poziomu drgań maszyn i urządzeń - wszystkie przedsiębiorstwa produkcyjne,
- badania i modelowanie procesu spalania ziarna węgla,
- badania i modelowanie procesów współspalania paliw stałych i biomasy,
- badania i modelowanie procesu spalania paliw zawiesinowych: woda-paliwo stałe,
- badania procesu fragmentacji węgla podczas spalania w cyrkulacyjnej warstwie fluidalnej,
- badania procesu fragmentacji węgla podczas spalania w atmosferze wzbogaconej tlenem,
- badania procesu fluidalnego spalania paliw stałych w modyfikowanych atmosferach tlenowych,
- badania i modelowanie erozji ziaren w strumieniu dwufazowym gaz – materiał inertny,
- analiza procesu rozdrabniania paliw stałych w cyrkulacyjnej warstwie fluidalnej,
- projektowanie układów mieląco-klasyfikujących,
- badania eksperymentalne procesów rozdrabniania strumieniowego, strumieniowo-fluidalnego oraz udarowego,
- wykonywanie analiz ziarnowych – sita mechaniczne, elektroniczny analizator składu ziarnowego IPS-A i IPS-U,
- modelowanie procesów rozdrabniania – teorie rozdrabniania oraz prognozowanie składu ziarnowego produktów rozdrabniania,
- modelowanie przepływów dwufazowych przy pomocy programu Fluent,
- analiza procesu termicznej utylizacji odpadów i paliw formowanych.
Instytut Maszyn Cieplnych od wielu lat prowadzi prace badawcze poświęcone problematyce przepływów i wymiany ciepła zarówno metodami eksperymentalnymi jak i komputerowymi wykorzystując w tym celu specjalistyczny sprzęt pomiarowym oraz zaawansowane narzędzia obliczeniowe. Tematyka badawcza Instytutu Maszyn Cieplnych obejmuje następujące dziedziny: aerodynamika maszyn przepływowych ze szczególnym uwzględnieniem niestacjonarnych oddziaływań wieńców i przejścia laminarno-turbulentnego w warstwach przyściennych na powierzchniach łopatek, komputerowe metody modelowania niskoemisyjnych komór spalania lotniczych silników turboodrzutowych i turbin gazowych, ze szczególnym uwzględnieniem emisji tlenków azotu i dynamiki sprajów, aerodynamika środowiska, z uwzględnieniem emisji zanieczyszczeń w niestacjonarnych warstwach przyziemnych, komputerowe modelowanie obiegów cieplnych i zagadnienia optymalizacji, komputerowe modelowanie przepływów nienewtonowskich oraz wielofazowych dla potrzeb technologii produkcji i recyklingu papieru, spalanie paliw stałych w cyrkulacyjnej warstwie fluidalnej, mechanizm i kinetyka spalania paliw stałych w modyfikowanych atmosferach tlenowych, erozja ziaren w cyrkulacyjnej warstwie fluidalnej, analiza procesów rozdrabniania kruchych substancji stałych, komputerowa mechanika płynów, gospodarka odpadami.
Kompetencje
Od połowy lat 90-tych Instytut uczestniczy w wielu europejskich projektach badawczych koordynowanych głównie przez przemysł lotniczy poświęconych analizie przepływu i wymiany ciepła w układach łopatkowych turbin gazowych, przepływu, wymiany ciepła i spalania w komorach spalania silników lotniczych jak również aerodynamiki opływu samolotu. Projekty realizowane były i są w ramach 5. i 6. Programu Ramowego. Poza projektami europejskich Programów Ramowych Instytut Maszyn Cieplnych uczestniczył również w realizacji międzynarodowych programów badawczych dotyczących planowania lokalnej polityki energetycznej (INTERREG), programach dwustronnych z Francją, Belgią i Republiką Czeską oraz realizował szereg projektów finansowanych przez MNiSzW, NCN oraz NCBiR (Projekty naukowo-badawcze).
Działalność badawcza Instytutu poświęcona problematyce przepływów i wymiany ciepła znalazła uznanie wśród europejskich ośrodków badawczych pracujących w podobnych dziedzinach, dlatego już w roku 1997 utworzono w Instytucie Centrum Pilotowe Europejskiego Stowarzyszenia ERCOFTAC (European Research Community on Flow Turbulence and Combustion), grupujące czołowe polskie ośrodki akademickie zajmujące się problematyką przepływów, turbulencji i spalania (ERCOFTAC).